Bajs-Grammis

Kollade precis på Grammisgalan och jag spydde lite smått. Eller ganska stort. Hela showen drogs igång av Sahara Hotnights och det är ett av de banden jag tål allra minst. Låten de körde, Visit to Vienna, är en av de tråkigaste låtar som någonsin gjorts. Det är alla deras låtar förresten. Hotnightsarna tror att de är så balla och värsta rockersarna, hon som sjunger drar alltid riktiga fejk-kaxposer på alla bilder och i alla intervjuer leker de är de är nåt, men på scenen kommer de ut och ser ut som värsta färgbomberna à la Pippi Långstrump, närvaron är som borta med vinden och energin är lika obefintlig den. Och så kommer det där mesiga solot som precis vem som helst skulle kunna spela.

Sen var det dags för priset för bästa liveakt. Lena PH och Orup, Takida, Timbuktu, Lars Winnerbäck och The Hives var nominerade men inte Mando Diao, hur går det ihop? De som gjorde nomineringarna kan inte ha sett Mando live, för om man har gjort det vet man att de är ett av världens absolut bästa liveband och att det är omöjligt att inte bli
helt tagen av dem när de står på scen, även om man inte tyckte om de innan (det vet jag säkert, för det var precis vad som hände mig). Det var i alla fall tur att The Hives vann, för även om jag inte tycker om dem så värst mycket är de säkert grymma live i alla fall.

Man tror ju att när det finns en jury borde priserna bli ganska vettigt utdelade, men trots detta vinner bara dem som spelats mest på radio, och inte de som har mest talang. De priser som borde betyda mest, bästa kompositör (det gäller alla låtar, inte bara klassiskt) och bästa textförfattare visas inte ens i tv, man får bara se jättekort vem som vann. Tur i alla fall att det numera finns ett pris för bästa liveakt, det är ju det bästa priset av dem alla.

När vi kommer till priset för bästa grupp vet jag inte var jag ska börja faktiskt. Mando var i alla fall nominerade, så det var tur, men det hjälpte inte. Kent vann ändå. De fick flest röster av både folket och juryn, och jag kan förstå varför de fick flest röster av folket, det finns ju otroligt många Kent-fans, men att de fick flest röster av juryn är ju bara galet. De är ju inte musikaliska överhuvudtaget. Deras låtar saknar melodier och deras texter är meningslösa. Inte ens sångaren är bra. Visst, det kanske är deras grej att vara trötta och sura och tråkiga, men när vem som helst kan göra musik som dem är det ju bara töntigt att de håller på som de gör. Den enda anledningen att de vinner sånt här är ju för att de har funnits i evigheter. När de kom på 90-talet var de ganska hippa och annorlunda, och det tror alla att de fortfarande är. Och Sahara Hotnights fick fler röster än Mando, hur gick det till? Det finns ju inte en chans att de är bättre än Mando (eller något annat band heller för den delen) på något sätt, Mando har galet mycket mer energi, underbara melodier, inte bara en utan TVÅ grymma sångare, fantastiska texter, ja jag skulle kunna hålla på för evigt. Och vad har Sahara Hotnights? Ja, det enda de kan komma med är väl att de är Sveriges enda tjejband, och det är den enda anledningen att de blivit så hajpade som de är. Återigen, The Hives kunde väl åtminstone ha fått vinna?

Mustasch vann i kategorin för bästa hårdrock och det behöver jag inte ens kommentera. Det var bra i alla fall att Salem Al Fakir vann 4 grammisar, även om jag inte lyssnar på honom är han i alla fall bra och framförallt musikalisk.

Att Mando inte heller var nominerade för bästa export var ju också ganska skumt. Största bandet i Tyskland tillsammans med Green Day förra året, USA-turné, galet lyckade spelningar i Chile, headlinade en festival i Beijing, galet stor framgång i Japan, allt det borde ju betyda något eller hur? Nej istället vinner någon som skrivit låtar åt Britney Spears, känns ju som riktigt bra marknadsföring för Sverige när det faktiskt finns sjukt mycket grym musik här som skulle förtjäna ett pris mycket mer.

Vidare med klagomålen: Miss Li fick inte gå upp och ta emot priset tillsammans med Lasse när de vann för bästa låt. Hon har väl för sjutton gubbar varit lika delaktig i den låten som Lasse? Och så kommer Amanda Jenssen och ska sjunga och då tänker man: "yes!, nu har hon fått göra en egen låt som säkert kommer vara hur grym som helst" och så är det förstås nån kommersiell låt hon blivit påprackad av skivbolaget. Hon har ju ett grymt band hemma i Skåne, varför kan hon inte bara stanna hos dem?

Det blev väldigt fokuserat på Mando det här, men det är inte bara dem det är synd om, de flesta vinnarna under kvällen var inte värda ett pris. Det är något fel på musikbranschen i Sverige.

Nej, tacka vet jag Oskar som underhöll mig i pausen med Hail the Sunny Days, Never Seen the Light of Day och Wonderwall på den fina akustiska gitarren.

(Det här blev väldans långt, och jag överreagerar säkert egentligen, men jag blev bara så jäkla förbannad på allt. Jag måste sluta kolla på såna här galor)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0